Branding pentru restaurante: cum să creezi o prezență memorabilă
Ce este branding-ul și cum te poate ajuta în dezvoltarea restaurantului tău?
Branding este percepția pe care o au clienții despre businessul tău, produsele și serviciile tale sau chiar despre tine. Pentru o companie, branding-ul este un proces care include multă cercetare și folosirea rezultatelor pentru a poziționa compania sau produsele în mintea clienților într-un anumit fel. Pentru clienți, brandingul este o călătorie, nu o destinație. Destinația este brandul în sine, modul în care îl percep și îl înțeleg, cum se raportează la el.
Dacă ți-ai făcut treaba bine, atunci clienții tăi vor vedea brandul așa cum l-ai intenționat să fie. Așadar, întreabă-te mereu: ce vreau să gândească clienții mei despre mine? Trebuie să poți răspunde la această întrebare într-o singură frază, care încorporează esența.
Gândește-te ce ar trebui să țină minte clienții tăi despre restaurantul tău, cum ai vrea să îl perceapă, care este primul gând care le vine în minte? Uite câteva exemple.
Restaurantul X este localul meu preferat atunci când vine vorba de masa în familie, confort și siguranță pentru copii.
Localul Y este locul în care știu că primesc mâncare și servicii de calitate atunci când sunt pe grabă, și am nevoie să mănânc în oraș.
Localul Z este cel mai bun loc de socializare cu prietenii, locul în care mă pot detașa de stres și probleme externe.
Genul acesta de întrebări te vor ajuta nu doar să conturezi mai bine felul în care construiești experiența clienților în local, dar și persoanele la care vrei să ajungi prin promovare, deciziile legate de personal, fațadă, decor, meniu sau orice tip de factori legați de brandul tău.
Frazele de acest gen pot să fie scurte sau lungi, depinde de cât de nișată și stabilă vrei ca imaginea ta să fie. Este benefic, însă, să ne punem cât mai multe întrebări legate de imaginea unei afaceri pe care încercăm să o construim.
Compasul de valori al brandului tău
O altă metodă bună pentru a-ți contura imaginea este să creezi un compas de valori ale brandului. Următoarele întrebări pot să reprezinte un ghid pentru deciziile pe care le vei lua în viitor asupra restaurantului tău.
- Ce vrem să construim?
- De ce vrem să facem lucrul acesta?
- Cum construim?
- Ce încercăm să realizăm? Care este ținta noastră?
- Care este USP-un nostru? (Unique Selling Point) Ce ne diferențiază și ne face mai buni față de competiție?
După ce ai răspuns acestor întrebări, ai setat așteptările și ai o viziune mai clară a ceea ce vrei să construiești prin afacerea ta, păstrează răspunsurile și ține-le aproape. Folosește-le precum un compas, un ghid care să îți amintească unde te afli și încotro ți-ai propus să te îndrepți. Prin setarea unor valori și scopuri exacte, vei avea o mai mare claritate în ceea ce înseamnă luarea viitoarelor decizii, ce țin de identitatea afacerii tale.
Audiența țintă. Cum arată clientul care ar trebui să-ți viziteze localul?
Afacerile sunt, în primul rând, despre oameni. În HoReCa, clientul este cel mai important factor. Este recomandat ca majoritatea acțiunilor tale să fie îndreptate spre a identifica un anumit grup țintă, a găsi metode prin care să poți ajunge la el, a-i găsi nevoile și a le satisface prin ceea ce oferă afacerea ta.
Am pregătit o listă cu pașii pe care ar fi util să-i urmezi, pentru a determina care este audiența ta țintă, pentru a identifica procesul lor de cumpărare și a găsi oportunități prin care să te poți conecta cu aceștia, pentru a-i determina să consume produsul tău.
Pasul 1: Identifică clientul ideal și cunoaște-l mai bine
Pentru a fi eficient, trebuie să înțelegi exact ceea ce vinzi din perspectiva clientului. Care este clientul care s-ar potrivi valorilor tale, conceptului pe care dorești să îl creezi și experienței pe care dorești să o livrezi?
Detaliile demografice te vor ajuta să setezi mai bine felul în care arată clientul tău. În această categorie pot intra următoarele atribute:
- Care este vârsta clientului tău?
- Care este genul clientului tău?
- Care este ocupația sa și în ce etapă a vieții se află?
- Unde trăiește?
- Care este nivelul șui de educație?
Detaliile psihografice, pe de altă parte, te vor ajuta să înțelegi cum gândește clientul tău, și cum să îi satisfaci mai bine nevoile sale interioare.
- Care sunt valorile clientului tău? În ce crede?
- Care sunt interesele sale? Ce hobby-uri are?
- Care sunt nevoile sale, raportate la domniul tău de activitate?
- Ce îl inspiră?
- Ce crezi că îl sperie?
Pasul 2: Cum cumpără clienții tăi? Cum ajung să consume produsul tău?
AWARENESS: Cum conștientizează clienții tăi că exiști pe piață?
Indiferent de ceea ce faci sau ce vinzi, dacă publicul tău nu știe despre tine, nu vor cumpăra de la tine. De obicei, potențialii clienți află despre un serviciu sau un produs atunci când au o anumită problemă, sau se întâmplă un anumit eveniment. Uite câteva întrebări relevante:
- Ce îl stârnește pe un anumit consumator să ia în calcul serviciile mele?
- Care este problema lui? Ce l-ar putea motiva să consume experiența pe care o ofer?
CONSIDERATION: Adresează îngrijorările clientului
- Ce face ca experiența pe care o oferi să adreseze problema potențialului tău client?
- Ce fel de valoare stă în spatele tranzacției ,,bani-produs"?
- Ce l-ar putea îndepărta pe posibilul client din a te vizita?
- Ce alte alternative ar putea un potențial client să adreseze?
COMMITTMENT: Confirmă aspirațiile clientului și satisfă nevoile acestuia
- Care este posibilul factor care să îl facă să ia decizia de a cumpăra serviciile tale?
- Ce se întâmplă după ce un client te vizitează? Poți să îl ajuți să cumpere din nou?
Pasul 3: Cum să te conectezi cu clienții tăi?
Sunt foarte mulți oameni implicați în cumpărare și procesul de luare a deciziilor pentru orice produs sau serviciu dat. Fiecare individ și/sau grup joacă un rol specific, dar ne vom concentra pe cele trei roluri principale: utilizatori, influencers și factorii de decizie.