Publicat pe 4 februarie 2025

De ce un restaurant eșuează, și cum îl poți salva

Să conduci un restaurant, sau o afacere în general, nu e chiar floare la ureche. Poate să fie frustrant atunci când observi că businessul tău stagnează, sau, și mai grav, eșuează. Mai jos îți vom arăta câteva semne ale unui local care stă să eșueze, dar și câteva sfaturi care să te ajute să salvezi un astfel de restaurant.
 

De ce restaurantele eșuează?

Un studiu arată că peste 60% din restaurante intră în faliment după primul an de la deschidere. Dacă adaugi la acest număr, și restaurantele care își închid ușile undeva între al doilea și al cincilea an de la deschidere, numărul de restaurante închise în primii 5 ani ajunge la 80%.

Astfel, să faci ca o asemenea afacere să deprindă stabilitate și dezvoltare, poate să implice un proces mai lung, de încercări și erori. Să vezi semnele care pot spune că afacerea ta eșuează, însă, reprezintă un avantaj. Am pregătit un top al acestor semne, pe care trebuie să le cunoști.
 

1. Locația este aleasă prost

Locația este cel mai important factor atunci când plănuiești să deschizi un restaurant nou, deoarece pe aceasta trebuie să se bazeze toată imaginea restaurantului tău. Spre exemplu, nu poți să deschizi un restaurant luxuriant într-un cartier cu oameni care nu au un astfel e potențial de cumpărare, la fel cum nu poți deschide un local care să se adreseze tinerilor, într-o zonă unde media de vârstă este 50+.

Zona din oraș în care îți plasezi restaurantul nu este singurul lucru de care trebuie să te preocupi, dar și lucruri mai punctuale. Există destule locuri de parcare în preajma localului? Competiția este mare în acel loc? Există destulă vizibilitate asupra clădirii? etc.
 

2. Personalul nepotrivit

Lipsa experienței sau atitudinea nepotrivită a personalului tău poate să distrugă imaginea brandului tău. Trebuie să fii foarte atent și vigilent în alegerea personalului, dar și să realizezi că nu nu doar salariul poate să motiveze un angajat. Unele motivații pentru angajații tăi, fie ei chelneri, bucătari, sau barmani, poate să fie programul flexibil, posibilitatea de a învăța și de a progresa, prin cursuri și workshopuri gratuite, sau late bonusuri de acest gen.
 

3. Lipsa promovării

Un alt factor important din cauza căruia un restaurant poate să eșueze este lipsa promovării.

Încă de la început este esențial să îți setezi un buget de promovare, prin care să faci numele și imaginea restaurantului tău cunoscută în oraș. Însă există și căi gratuite de promovare, precum promovarea prin conținut pe rețelele de socializare, optimizarea SEO a websiteului afacerii sau Google My Business.

Alte motive care arată de ce un restaurant eșuează?

  • lipsa de experiență
  • calitatea mâncării
  • capitalul insuficient
  • lipsa unui meniu potrivit
  • prețurile prost gândite
     

Cum să salvezi un restaurant care eșuează?

Fiindcă acum poate ai văzut mai clar semnele unui restaurant care eșuează, te vom ajuta cu alte câteva sfaturi despre cum să salvezi o astfel de afacere, mai exact ce puncte ar trebui să consideri în planul de redresare.
 

1. Creează o imagine de brand puternică

Cea mai bună strategie de a câștiga clienți loiali, dar și de a atrage clientela ta țintă în restaurant este de a crea și consolida o bună imagine de brand. Brandingul este modul prin care faci ca imaginea restaurantului tău să devină reconoșcibilă în fața clientelei.

Aici am vorbit am multe despre contruirea imaginii de brand.
 

2. Consideră schimbarea programului de activitate al restaurantului

Raportat la grupul țintă de clienți ai restaurantului tău, programul de lucru este cel mai important aspect de care trebuie să ți cont. Zona din oraș în care te afli este una office sau una cu mulți tineri ? Clienții tăi lucrează preponderent la birou sau sunt pensionari? Trebuie să ți cont de toate aceste aspecte, iar mai multe legate de subiect, am vorbit aici.
 

3. Adoptă tehnologii noi

Obiectivul actual al restaurantelor include reducerea interacțiunii dintre clienți și personal. Acest lucru se poate realiza cel mai eficient prin utilizarea unei tehnologii de vârf. Odată ce restaurantele încep să folosească această tehnologie, este puțin probabil să se întoarcă la vechile moduri. Una dintre cele mai ușoare tehnologii de implementat este plata contactless, precum Apple Pay sau Google pay.

Aplicația Menoo permite clienților, spre exemplu, să vizualizeze meniul prin intermediul unui cod QR, să comande din restaurant fără a interacționa cu chelnerul, să-l cheme sau să ceară nota și chiar să plătească cu Apple Pay sau Google pay. Chelnerul, bucătarul sau barmanul este notificat pentru fiecare dintre acțiunile menționate mai sus, iar managementul restaurantului are acces la un panou de administrare de unde poate monitoriza activitatea digitală.
 

4. Promovează-ți afacerea gratuit, prin social media

Să promovezi o afacere poate să coste o mulțime de bani, mai ales prin metodele tradiționale de publicitate. Prin social media, poți să-ți faci afacerea cunoscută într-un mod organic, gratuit. Cele mai bune platforme de promovare a restaurantelor sunt Instagram și Facebook. Acestea două îți permit să îți creezi un profil de business și o pagină pentru localul tău. Prin postarea de fotografii incitante și folosirea hashtagurilor potrivite, poți să îți crești relativ rapid pagina, lucru care se traduce prin mai mulți clienți la restaurantul tău.

Alte măsuri pe care le poți lua, pentru a salva afacerea

  • angajarea unui personal calificat și profesional
  • îmbunătățirea aspectului culinar
  • editarea meniului pe interesele grupului țintă de clienți
  • gândirea unor prețuri sustenabile
     

Concluzie

Salvarea unei afaceri care a intrat în colaps implică multe resurse, nu doar financiare. Regândirea unei strategii noi de branding și de promovare, dar și găsirea factorilor care au contribuit la scăderea potențialului restaurantului, sunt aspectele principale pe care trebuie să le ai în vedere.

Ai nevoie de ajutor?
Dacă ai nevoie de ajutor, lasă-ne telefonul sau adresa ta de email și te contactăm noi!